Kerékpártúrák a Közép-Dunántúlon

Túra hossza: 54 km
Szintemelkedés: 526 m
Tájegység: Gerecse
Érintett települések: Tata, Naszály, Almásfüzitő, Dunaalmás, Neszmély, Süttő, Tardos

A kerékpártúránk Tatáról indul a Május 1 út és a Kereszthelyi út kereszteződéséből. Először a Május 1 utcán haladunk amelyről jobbra fordulva a Komáromi útra jutunk. Ezen és a Naszály utcán hagyjuk el a várost és az 1-es főútig tekerünk Naszályt érintve.

Az 1-es úton jobbra kanyarodva hajtunk tovább a 10-es útig, ahol Dunaalmás felé fordulunk. Süttőig ezen az úton haladunk Dunaalmáson és Neszmélyen át. Süttő után a Gerecse hegységen áttekerünk Tardosig, majd onnan továbbhajtva jutunk vissza Tatára.

Tata – Komárom – Tata erődtúra
Túra hossza: 58 km
Szintemelkedés: 361 m
Tájegység: Gyõr-Tatai teraszvidék
Érintett települések: Tata, Komárom, Nagyigmánd, Kocs

A kerékpártúránkat Tatán a vártól indítjuk, a várost Komárom irányába hagyjuk el a Május1 út-Komáromi út útvonalon. A településről kiérve Komáromig egyetlen településen sem hajtunk át. Komáromban az utunk az erődrendszerekhez vezet. Jobban mondva a háromból csak kettőhöz, mivel a Csillag erőd jelenleg nem látogatható.

Első erődünk a Monostori erőd lesz. Ide a Szőnyi utca – Mártírok útja – Klapka Gy. utca – Ácsi utca útvonalon juthatunk el. Ezután az igmándi erőd következik. Ide az Ácsi utca – Klapka Gy. utca – Igmándi utca – Tréffy Gyula utca vonalon jutunk el.

Az erődök szemrevételezése után visszaindulunk Tatára. Az Igmándi utat követve a 13-as úton haladunk egészen Nagyigmándig, közben Csém és Kisigmánd falvak mellett tekerünk el. Nagyigmándon Tata felé vesszük az utat, útközben Kocs települést érintve.

Tata – Tatabánya – Tardos – Tata kerékpáros körtúra
Túra hossza: 59 km
Szintemelkedés: 754 m
Tájegység: Vértes, Gerecse
Érintett települések: Tata, Környe, Tatabánya, Tarján, Vértestolna, Tardos, Agostyán

A kerékpár túrát a Tatai-vár árnyékából indítjuk, a várost a Május 1 út – Környei út útvonalon hagyjuk el. Áthaladunk az M1 autópálya fölött, majd megérkezünk első településünkre, Környére. Innen Környebányára hajtunk, egy víztározó mellett. Tovább haladva Vértessomló következne, viszont a falu határa előtt egy balkanyarral Tatabánya felé vesszük az irányt. Áttekerve a vértes északi lábán érkezünk meg Tatabányára, a várost Tarján felé fogjuk elhagyni.

A túratervben nincs benne, de ha időnk és kedvünk engedi ellátogathatunk a Turul emlékműhöz is. Ebben az esetben Keressük meg a Táncsics Mihály utca – Panoráma utca kereszteződését (Alsógalla), majd innen a Panoráma út visz oda minket, amelynek az első2/3-án a sárga keresztjelzés vezet.

Tatabányáról Tarjánra vezet az utunk, majd a Gerecsén át Vértestolna, Tardos, Agostyán falvakon áttekerve érünk vissza Tatára.

Vértesi "8"-as túra
Túra hossza: 85 km
Szintemelkedés: 1162 m
Tájegység: Vértes
Érintett települések: Tatabánya, Gánt- Vérteskozma, Gánt

A gyönyörű, és turisták által még kevésbé felkapott Vértest járjuk be, túlnyomórészt erdészeti aszfalt utakon, kisebb részben mérsékelt forgalmú országutakon. A Vértes alacsony, barátságos, emberléptékű hegység, az útvonal nem vezet magasra (max. 420 m), de vannak rövid kaptatók. Az összes szintemelkedés 1116 m. Ám aki – például gyerekekkel – csak a könnyű, első részét teszi meg, a Birkacsárdától Vérteskozmáig és vissza, annak is maradandó élmény! Az erdészeti utakon vigyázat: favágó munka, gép- és járműmozgás, sárfelhordás, az úton fűrészpor és fatörmelék lehetséges! Keskeny kerekű versenybringával is járható, bár az útminőség vegyes. Van esély vadakkal (szarvas) találkozni.

Az 1-es országút 44-es kilométerkövéhez közeli (Tatabányától nem messze) Birkacsárda parkolójából indulunk, Budapest felé. Az 1-esen elvben tilos kerékpározni, de kicsi a forgalom, széles az út, és csak 1 km-t megyünk, ott jobbra betérünk az erdészeti útra (sorompó). Változatosan kanyarog, enyhe emelkedésekkel és lejtőkkel, könnyű rész Gánt- Vérteskozmáig (15 km). Közben két helyen kell figyelni: 11 km-nél ne térjünk le balra, hanem a szembeötlően fő irányt kövessük, a hosszú egyenes után pedig ne térjünk le a kis vaskorlátos hídnál jobbra – arra majd a túra vége felé megyünk.

Vérteskozmánál, Delta-elágazással, kijutunk a zsákfalu országútjára (érdemes jobbra bemenni az egyöntetű képű, szép faluba, a templomnál nyomós kút), azon balra. Húzós kaptató után gyors lejtők visznek ki a Oroszlány- Csákvár országútra. Azon balra, de csak 1 km-t, ott derékszögben jobbra Gánt felé. Vadonatúj, sima aszfalton nagy lejtőzés! Gánton jó vendéglő, vízvételi lehetőség. Tovább az országút enyhe lejtőjén egy körforgalomig, ott jobbra, Csákberény felé (bal felé, Csákváron és Száron át lerövidíthető a túra).

Mielőtt elérnénk Csákberényt, egy balkanyarnál jobbra rátérünk az erdészeti aszfaltútra. Egy rövid emelkedő és lejtő után a Horog-völgyben kaptatunk fel a Pátrácoshoz. Ott balra elmegy egy zsákutca, mi viszont egyenesen lefelé indulunk – jó lejtő, de néhol kátyús, dobós! Jobb kéz felől az első kis aszfaltút zsákutca (amúgy egy kis bányatóhoz visz, pihenőhelynek megfelel), a másodikra viszont ráfordulunk jobbra (bal felé Pusztavámra jutnánk). Utunk kanyarogva vezet nagyjából ÉK irányban, az egy-két betorkollásnál adja magát az egyenes fővonal. Ismét kijutunk az Oroszlány-Csákvár országútra, azon Kőhányást elhagyva balra befordulunk Vérteskozma felé, ahol nemrég jöttünk.

A falu előtt jobbra a sorompónál az erdészeti útra (zöld túrajel), azon néhány kanyar és egy lejtős egyenes után jön a vaskorlátos kis híd balról – most arra megyünk. Kaptató az Ebijesztő-tetőre, majd lejtő. Balról lesz a Mátyás-kút, a vértes kevés forrásának egyike – kulacstöltés!
Idővel kijutunk egy aszfaltos útra, azon jobbra Tatabányára, és azt az irányt nagyjából tartva a város szélében elnavigálunk az 1-es útig. Most már csak azt kell követni – sunyi emelkedőn vissza a Birkacsárdáig.

Az útvonal nagy része árnyas. Vízvételi, frissítési lehetőség csak Vérteskozmán, Gánton, és a Mátyás kútnál van. Javasolt segédlet: A Vértes turistatérképe, 1:40 000, Cartographia.

Öskü – Balatonpart – Várpalota – Öskü kerékpáros körtúra
Túra hossza: 71 km
Terep: dombvidék
Szintemelkedés: 541 m
Tájegység: Balaton-felvidék, Balaton
Érintett települések: Öskü, Hajmáskér, Sóly, Királyszentistván, Litér, Balatonfűzfő, Balatonkenese, Balatonakarattya, Balatonfőkajér, Füle, Polgárdi, Jenő, Nádasdladány, Ősi, Várpalota

A kerékpártúra kiindulópontja Öskün a Mecset utca és a vasúti átjáró találkozásánál található. Innen a település középpontja felé karikázunk. A faluból Balatonfűzfőig Hajmáskér, Sóly, Királyszentistván, Litér falvakat érintve tekerünk el.

Balatonfűzfőtől a balaton-parti kerékpárúton karikázunk Balatonkenese, Balatonakarattya településeken át. Akarattyán ráhajtunk a Polgárdi felé vezető útra, és átbicajozunk Balatonfőkajár, valamint Füle településeken.

Polgárdit épp csak érintjük, amikor ráhajtunk a Várpalota felé vezető útra. Jenő, Nádasdladány és Ősi falvakon átkerékpározva érjük el Várpalotát. Ott a Thury-vár felé vesszük az utunkat. Innen a sárgagyöngy jelzésen (Via Margaritarium keresztény vándorok útja) haladva elhagyjuk a várost (Waldstein János utca – Felsőmajor utca – Erdődi Pálffi Tamás utca). Földúton a jelzést követve vissza bicajozunk Ösküre.

Öskü – Székesfehérvár – Öskü kerékpáros körtúra
Túra hossza: 85 km
Terep: Síkvidék
Szintemelkedés: 536 m
Tájegység: Mezőföld
Érintett települések: Öskü, Hajmáskér, Sóly, Királyszentistván, Vilonya, Berhida, Ősi, Nádasdladány, Sárkeszi, Sárszentmihály, Várpalota

A kerékpártúra kiindulópontja Öskün a Mecset utca és a vasúti átjáró találkozásánál található. Innen a település középpontja felé karikázunk. A faluból Hajmáskérre,  Sólyra, majd Királyszentistvánra bringázunk. A falutól Székesfehérvár felé vesszük az irányt  átkarikázunk Vilonya, Berhida, Ősi, Nádasdladány, Sárkeszi, Sárszentmihály településeken.

Székesfehérvár határából a központot célozzuk meg. Ajánlott útvonal: Úrhidai út – Balatoni út –Batthyányi út – Csíkvári utca – Széchenyi utca – Budai út – Várkörút.

A várost ugyanazon az útvonalon hagyjuk el, mint ahogy bejöttünk. Sőt utunk visszafelé-vezető szakasza Ősiig már ismerős lesz. Ott viszont a falu közepén a Ladányi utcáról jobbra fordulva a Kossuth Lajos utcán hajtunk tovább Várpalota irányába.

A várost elérve a központban lévő Thury-várat keressük meg. Innen a sárgagyöngy-jelzésen (Via Margaritarium keresztény vándorok útja) haladva elhagyjuk a várost (Waldstein János utca –Felsőmajor utca – Erdődi Pálffi Tamás utca). Földúton a jelzést követve vissza bicajozunk Ösküre.

Öskü – Várpalota – Öskü kerékpáros körtúra
Túra hossza: 45 km
Nehézsége: Közepesnél könnyebb
Terep: Dombvidék, 95 %-ban aszfalt
Szintemelkedés: 387 m
Tájegység: Mezőföld
Érintett települések: Öskü, Hajmáskér, Sóly, Litér, Királyszentistván, Vilonya, Berhida, Ősi, Várpalota

A kerékpártúra kiindulópontja Öskün a Mecset utca és a vasúti átjáró találkozásánál található. Innen a település középpontja felé karikázunk. A faluból Hajmáskérre, majd Sólyra tekerünk. Sólyt elhagyva pár száz méter után jobb kéz felől egy nagy gazdaságot látunk meg. Itt jobbra fordulva a Szőlőhegyen át Litérre tekerünk földúton. Litér központján áthaladunk, majd Királyszentistvánra hajtunk át.

A falutól Várpalotára karikázunk Vilonya, Berhida, Ősi Településeken át. A várost elérve a központban lévő Thury-várat keressük meg. Innen a sárgagyöngy-jelzésen (Via Margaritarium keresztény vándorko útja) haladva elhagyjuk a várost (Waldstein János utca – Felsőmajor utca –Erdődi Pálffi Tamás utca). Földúton a jelzést követve vissza bicajozunk Ösküre.

Hajmáskér – Veszprém – Balatonalmádi – Hajmáskér kerékpáros körtúra
Túra hossza: 38 km
Nehézsége: közepesnél könnyebb
Szintemelkedés: 372 m
Tájegység: Balaton-felvidék, Balaton
Érintett települések: Hajmáskér, Veszprém, Szentkirályszabadja, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Királyszentistván, Sóly

A kerékpártúra kiindulópontja Hajmáskéren a Tábori utcában található, a sólyi elágazásnál. Az első szakasz Veszprémben ér véget. Addig több mint 10 kilométert tekerünk Gyulafirátót és Kádárta városrészek érintésével. Kádárta után a 82-es út melletti kerékpárúton tekerünk Veszprém központjáig.

A várost a Kádártai út – Budapesti út – Bajcsy-Zsilinszky utca – Almádi út útvonalon hagyjuk el Szentkirályszabadja irányában. A falu után túránk legdélebbi pontjára érünk Balatonalmádiba, innen a 71-es út melletti kerékpárúton haladunk Balatonfűzfőig.

Balatonfűzfőn, az első körforgalomban a sárga jelzést követve a Nike körúton hajtunk ki és ezen haladunk tovább. Utunkba becsatlakozik a piros kerékpáros jelzés is, mielőtt elérnénk a 72-es főutat. Itt balra fordulunk Litér felé, de az első lehetőségnél jobbra tartunk a Fűzfői-gyártelepen át Királyszentistvánra. Királyszentistvánról Sóly érintésével érünk vissza a kiindulási pontra.

Hajmáskér – Veszprém – Balaton-part – Hajmáskér kerékpáros körtúra
Túra hossza: 58 km
Nehézsége: Közepes
Szintemelkedés: 530 m
Tájegység: Balaton-felvidék, Balaton
Érintett települések: Hajmáskér, Veszprém, Nemesvámos, Veszprémfajsz, Csopak, Paloznak, Alsóörs, Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Királyszentistván, Sóly

A várost Nemesvámos felé hagyjuk el, ahol egy feltárt római halomsír és egy villa tekinthető meg. Csopakig Veszprémfajszon át vezet utunk, Pálóznak után elérjük a 71-es utat és a mellette lévő kerékpárúton tekerünk Balatonalmádiig Alsóörsöt érintve.

Balatonalmáditól a 71-es út melletti kerékpárúton haladunk Balatonfűzfőig. Itt az első körforgalomban a sárga jelzést követve a Nike körúton hajtunk ki és ezen haladunk tovább. Utunkba becsatlakozik a piros kerékpáros jelzés is, mielőtt elérnénk a 72.es főutat. Itt balra fordulunk Litér felé, de az első lehetőségnél jobbra tartunk a Fűzfői-gyártelepen át Királyszentistvánra. Királyszentistvánról Sóly érintésével érünk vissza a kiindulási pontra.

Velencei-tó kerülő kerékpártúra
Túra hossza: 31 km
Nehézsége: Könnyű
Terep: Síkvidék
Szintemelkedés: 198 m
Érintett települések: Gárdony, Velence, Sukoró, Pákozd, Dinnyés

Kerékpáros túránk kiinduló pontja Gárdony, ahonnan az óramutató járásával ellenkező irányba indulunk neki a tókerülésnek. Kerékpárúton haladva szeljük át Velencét, majd a település végén az autópálya előtt egy balkanyart veszünk és a pálya mellett egy földúton tekerünk a Doni-emlékműig. Innen 1 km-re található a Katonai Emlékpark amit nem érdemes kihagyni, majd az autópálya alatt áttekerve a Sukoró és Pákozd között futó országútra jutunk ki.

Balra fordulva Pákozdon át visz tovább az utunk. A település utolsó utcájába a Gábor Áron utcába fordulunk be, amelyen tovább tekerünk Dinnyés irányába. Amikor 7-es utat elérjük, a főút mellett egy kerékpárútra térünk rá, amely Gárdony Agárd településrészére vezet minket, a város főutcáján haladva érhetjük el kiindulási pontunkat.

Budapest  Balaton kerékpártúra
Túra hossza: 121 km
Nehézsége: Nehéz
Szintemelkedés: 929 m
Érintett települések: Budapest, Budaörs, Biatorbágy, Etyek, Alcsútdoboz, Vértesacsa, Lovasberény, Székesfehérvár, Sárszentmihály, Sárkeszi, Nádasdladány, Ősi, Berhida, Csajág, Küngös, Balatonfőkajár, Balatonakarattya, Balatonfőkajár

Kerékpártúránk Budapestről (Budáról) indul, ahol az 1-es főút elválik az M1 és M7 autópályáktól. Utunk első szakasza az 1-es főúton vezet Budaörsön át Biatorbágyig. Itt kerékpárutat használhatjuk a főváros és Budaörs között. Biatorbágyig viszont 6 km a főúton vezet.

Következő szakaszunk másodrendű utakon halad Etyek és Alcsútdoboz településeken át. Alcsútdoboztól a 811-es úton tekerünk tovább Székesfehérvárig, Vértesacsa, Lovasberény, Székesfehérvár- Csala községeken át. Székesfehérvártól Balatonakarattyáig ismét alacsony forgalmú utak következnek. Átbringázunk Sárszentmihály, Sárkeszi, Nádasdladány, Ősi, Berhida, Küngös, Csajág, Balatonfőkajár településeken.

Balatonakarattya és Balatonkenese közötti rövid utat a két összenőtt város kerékpárútjain átbicajozva tesszük meg, így érkezünk el utunk végpontjához a vasúti állomáshoz.

További információk és térkép itt.

Nincs a keresési feltételnek megfelelő kerékpártúra.