Kerékpártúrák az Észak-Alföldön

Terep: Síkvidék aszfaltozott gátkoronák a Tisza mentén
Szintemelkedés: 394 m
Tájegység: Tisza
Érintett települések: Tiszafüred, Poroszló, Sarud, Tiszanána- Dinnyéshát, Kisköre, Abádszalók, Tiszadob

A túra a Tisza-tavat és a Tisza mentét mutatja be Tiszadobig. E két rész eltérő karakterű: a Tisza-tó idényben egy népszerű, pezsgő üdülőterület, sok vendégfogadóval, kempinggel, a folyó további szakasza Tiszadobig, majd az azt visszakövető rész csendes, frissítési lehetőség (büfé, vendéglő) is csak a két kompátkelőnél található. Vizet kérni gátőrházaknál is lehet. Enni- és innivalót vinni ajánlatos, és esőruhát is, mert nincsenek fedett területek. Kevés az árnyék, napvédelemről gondoskodni kell. A Tisza-tónál lehet fürdeni, a felső szakaszon azonban nem nyílik erre lehetőség. Az aszfaltút végig kitűnő minőségű, kivéve a kiskörei duzzasztó után egy egészen rövid részt, amely keskenykerekű versenybringával kockázatos. A táj gyönyörű, egyik oldalt ártéri erdők, másikon pedig a megművelt tájak szegélyezik. A túrát három napra felosztva írjuk le, de egy nap alatt is teljesíthető.

1. nap:
Indulás Tiszafüredről, a vízparti kempingektől. Kiérve a 33-as útra, azon keresztezzük a Tisza-tavat, Poroszlóig. Közepes forgalmú országút, aki tart tőle, induljon a csendes korai órákban. Több ilyen szakasz nem lesz. Poroszlónál balra rátérünk a Tisza-tó kerékpáros útvonalra, amely a gátkoronán vezet Kisköréig, közben Sarud és Tiszanána- Dinnyéshát települések mellett haladunk el. Kiskörénél balra a duzzasztóműn kiépített úton Abádszalókra kerekezünk, majd ott is balra tartva a gátra és vissza Tiszafüredre. A kerékpárút megfelelően kitáblázott, az utat eltéveszteni nem lehet.

2. nap:
Tiszafüreden a 33-as úton indulunk Poroszló irányában, de még a helység vége előtt jobbra az utolsó mellékutcába kell befordulni, keresztezni a vasutat, menni még néhány utcányit egyenesen, majd derékszögben balra a Tisza gátjára. A valóságban egyszerűbb, mint leírva, és a helybéliek is szívesen segítenek. Innen az aszfaltozott gáton 60 kilométer után elérünk Tiszadobra. Az út vége felé, egy nagyon szép, nyílegyenes, kettős fasor után figyelem: az aszfalt balra fordul, de mi földúton egyenesen megyünk tovább, a Tisza-szabályozás emlékművéhez. Innen visszatérünk az aszfaltra, ahol Vasvári Pál emlékműve következik. Rövid egyenes után Tiszadobra érünk, ahol az Andrássy-kastélyt és a megdőlt egykori gabonatárolót érdemes felkeresni.

3. nap: Tiszadobról visszakerekezünk Tiszafüredre.

Matyóföld – Hortobágy  kerékpáros körtúra
Túra hossza: 220 km
Nehézsége: Nehéz
Terep: Síkság
Szintemelkedés: 421 m
Tájegység: Hortobágy
Érintett települések: Mezőkövesd, Egerlövő, Borsodivánka, Poroszló, Tiszafüred, Hortobágy, Debrecen, Hajdúböszörmény, Hajdúböszörmény- Zelemér, Balmazújváros, Tiszacsege, Ároktő, Tiszadorogma, Tiszabábolna, Tiszavalk, Négyes

A kerékpáros túra Mezőkövesdről indul és négy szakaszra bonthatjuk. A kiindulási pont a Kavicsostó utca és a Széchenyi út kereszteződésénél található. Az első szakasz Mezőkövesd és Borsodivánka közt fekvő út, amely Egerlövőn halad át.

Második szakasz Debrecenig tart. Borsodivánkáról Poroszlóra tekerünk, ahonnan végig a 33-as úton haladunk Tiszafüred, Hortobágy településeket érintve.

A harmadik szakasz a 35-ös úton Debrecen és Hajdúböszörmény között halad. Egy rövid kitérővel Bodaszőlő felé fordulva megnézzük a Zeleméri templomromot.

A negyedik szakaszon Hajdúböszörményből indulva Balmazújváros, darassai tájház, Tiszacsege érintésével jutunk el a Tiszához, ahol komppal kelünk át a folyón. A túlparton Ároktő, Tiszadorogma, Tiszabábolna, Tiszavalk és Négyes községeken áthaladva érkezünk meg Borsodivánkára, ahonnan az első szakaszon már megismert úton jutunk vissza Mezőkövesdre a kiindulási pontra.

Debrecen – Hajdúböszörmény- Zeleméri templomrom kerékpártúra
Túra hossza: 14,5 km (oda-vissza 29 km)
Nehézsége: Könnyű
Terep: Síkvidék, A kerékpártúra utolsó 3 km-e nem aszfalton halad.
Szintemelkedés: 82 m
Tájegység: Hajdúhát
Érintett települések: Debrecen, Debrecen- Józsa,

A kerékpár túrát a debreceni Nagyállomástól indítjuk, a Piac, a Péterfia és a Simonyi utcákon a villamos vonala mellett a Nagyerdőig kerékpározunk. Onnan balra kanyarodva a Debreceni Egyetem előtt elkarikázva, majd a Dóczy József, Kartács és Doberdó utcákon át hajtva elérjük a Böszörményi utat, amely a négysávos 35-ös főút. Itt jobbra fordulva Hajdúböszörmény felé vesszük az irányt. (A kerékpár út a 4 sávos út bal oldalán lesz!)

A 35-ös főúton, hogy ha elhagyjuk Debrecent, akkor Józsáig végig kerékpárúton tudunk haladni a főút mellett. Ha beértünk Józsára, akkor a csárda oldalába menjünk át, innen továbbtekerünk a főúton, majd a Bocskai István útra térjünk le jobbra. Menjünk egyenesen a Csonkatorony utcáig, majd arra forduljunk rá balra. Azon végighaladva jobbra forduljunk és aztán balra a sínek mellett.

Itt földúton menjünk addig, amíg az út át nem visz a síneken. Ha a sín mellett megyünk már látszik a régi templomrom, amely a kerékpártúra végpontja.

Debrecen- Erdőspusztai kerékpártúra
Túra hossza: 36 km
Nehézsége: Könnyű
Terep: Síkvidék
Szintemelkedés: 68 m
Tájegység: Hajdúhát

A kerékpáros túránkat Debrecenben, a Nagytemplom elől indítjuk. A várost a Csapó utca – Sámsoni út – Acsádi út vonalon hagyjuk el Martinka irányába. A forgalmasabb útrészeknél az út mellett kerékpárút található, a kerékpárutat jobbra hagyjuk el kb. félútra Martinkától, ahol a tábla jelzi a Panoráma utat.

A Panoráma út egy hosszú, kisforgalmú aszfaltút az Erdőspusztán. Érinti a Fancsikai-víztátozókat és az Erdőspusztai Bemutatóházat. Az út végén balra fordulva jutunk el a Vekeri-tóhoz.

A tótól Debrecen felé vesszük az irányt és a 47-es út melletti kerékpárútra hajtva jutunk vissza a városba. A Wesselényi útnál balra fordulva tekerünk el a Nagyállomásig, ahol egy jobb kanyarral a Piac utcára jutunk. Ezen egyenesen végig haladva érjük el a túra végét jelző Nagytemplomot.

Hortobágyi kerékpáros körtúra
Túra hossza: 82 km
Nehézsége: Közepesnél könnyebb
Terep: Síkvidék
Szintemelkedés: 241 m
Tájegység: Hortobágy
Érintett települések: Hortobágy, Balmazújváros, Tiszacsege, Egyek- Telekháza

A kerékpártúrát Hortobágy településen indítjuk a Kilenclyukú hídtól. A 33-as főúton haladunk Debrecen irányába a balmazújvárosi körforgalomig. Innen balra fordulva tekerünk tovább Balmazújvárosig.

A városon áttekerve a Tiszacsege felé vezető úton haladunk tovább egy kisforgalmú útszakaszon. Körülbelül félúton található Darassa, ahol egy tájház és múzeum tekinthető meg.

Tiszacsegétől Egyek irányába tekerünk Telekháza városrésig, innen Ohat felé vesszük az irányt és a halastavak között gurulva keresztezzük a 33-as főutat. Ezen tovább haladva érjük el Hortobágy falut.

További információk és térkép itt.

Nincs a keresési feltételnek megfelelő kerékpártúra.