Kerékpártúrák a Dél-Dunántúlon

Terep: Hegyvidék, 95%-ban aszfalt
Szintemelkedés: 1674 m
Tájegység: Mecsek
Érintett települések: Hosszúhetény- Püspökszentlászló, Pécsvárad, Mecseknádasd, Óbánya, Hosszúhetény- Kisújbánya, Komló

A kerékpártúránkat Hosszúhetény, Püspökszentlászló nevű településrészén, a haranglábnál kezdjük. A települést észak felé hagyjuk el, majd a dióskúti elágazásnál jobbra fordulunk egy erdészeti útra, és ezen tekerünk Pécsváradra. Utunk 2/3-ánál a zöldkereszt-jelzéssel találkozunk, ezt követjük egészen a várig.

A várost a Vár utca – Kossuth Lajos utca – Rákóczi Ferenc utca vonalon hagyjuk el. Áthajtunk a 6-os főút kereszteződésén, és egy, a főúttal párhuzamos úton tekerünk Zengővárkony felé. A település közelében újra keresztezzük a 6-os utat, az adótorony után ráhajtunk és tovább tekerünk Mecseknádasd irányába.

A település szélén lévő Árpád-kori templom után a zöld turistajelzést követve hagyjuk el Mecseknádasdot. Egy kereszteződésnél a zöld jelzés elhagyja az aszfaltutat, mi azonban nem térünk le, hanem a kék jelzésen tekerünk tovább. Óbánya után elfogy az aszfaltút, így földúton haladva érjük el Hosszúhetény Kisújbánya településrészét. A településtől ismét az aszfalton haladva követjük a kék jelzést. Hamarosan egy kereszteződéhez érünk, ahol elhagyjuk az eddigi jelzést és jobbra fordulva továbbra is az aszfalton tekerünk.

A Máré-forrásnál utunkat sárgakereszt-jel érinti. Balkéz felől egy kulcsosházat, valamint egy parkolót látunk. (Ha van kedvünk, innen feltekerhetünk a sárgakereszten Máré várához, majd ugyanazon az úton vissza a parkolóhoz.) Haladjunk tovább ezen az úton a Várvölgy kempingig. A kempingnél egy T ágazásba jutunk. Itt balra fordulunk és tovább tekerünk Komlóig Zobákpuszta és Gesztenyés érintésével.

Komlón a Kossuth út – Pécsi út – Sallai Imre utca útvonalon hajtunk át, majd Budafára tekerünk. A település után jobbra a 66-os út mellett egy piros kerékpáros jelzésű utat találunk. Ezen hajtunk Árpádtetőig. Itt ráhajtunk a 66-os útra és azon tekerünk a zöld turistajelig, amelyre egy balkanyarral rá is hajtunk.

Aszfaltúton tekerve Zobákpuszta határába jutunk. Közben a felhagyott bányászat maradványait csodálhatjuk meg. (Béta akna, kőbánya) Zobákpusztán nem hajtunk át, hanem előtte egy másik aszfaltútba jutunk, ahol egy éles jobb kanyarral Hosszúheténynek vesszük az irányt, innen már nincs messze Püspökszentlászló. A zöldnégyzet-jelzés pont oda visz minket, így azt követve egy kisebb emelkedő után meg is érkezünk a településre.

További információk és térkép itt.

Püspökszentlászló környéki kerékpártúra
Túra hossza: 27 km
Nehézsége: Közepesnél nehezebb
Terep: Hegyvidék, 95% aszfalt
Szintemelkedés: 740 m
Tájegység: Mecsek
Érintett települések: Hosszúhetény- Püspökszentlászló, Komló-Zobákpuszta, Hosszúhetény, Pécsvárad

A kerékpártúra a püspökszentlászlói haranglábtól indul. A települést északra elhagyva egy aszfaltúthoz érünk a Diós-kútnál. Itt balra fordulunk és ezen az úton haladunk az üveghutáig. A kereszteződésben balra fordulva továbbra is aszfalton haladunk Komló- Zobákpusztán át Hosszúhetényre.

Innen a sárgaháromszög-jelzésen haladunk tovább egy földúton, a szőlőhegy lábánál a jelzés balra kanyarodik, mi viszont tovább megyünk a földúton Pécsváradra. A pécsváradi vártól a zöldkereszt-jelzésen indulunk észak felé aszfaltúton, ami visszavisz minket a Diós-kúthoz, ahonnan már ismerős terepen tekerünk vissza Püspökszentlászlóra.

További információk és térkép itt.

Gemenc – Béda Kerékpártúra
Túra hossza: 61 + 58 + 60 (175) km
Nehézsége: könnyű
Terep: Síkvidék; aszfaltozott gátkoronák és kisforgalmú országutak a Duna mentén
Össz szintemelkedés: 453m
Tájegység: Sárköz, Mohácsi-sziget
Érintett települések: Baja, Pörböly, Szeremle, Dunafalva, Mohács, Kölked, Mohács-Sárhát

A túra a legdélebbi magyar Duna-szakaszt mutatja be, körüljárja a Gemenci erdőt és Bédát, mindkettő a Duna-Dráva Nemzeti Park része. A pezsgő életű Baját leszámítva szinte érintetlen természeti területeket érint. Egy rövid, kikerülhető szakaszt (Dunafalva- Újmohács) kivéve végig jó minőségű aszfaltúton, vízszintes terepen tekerünk, keskenykerekű bringával is járható. Kevés a frissítési lehetőség (büfé, vendéglő), vizet kérni gátőrházaknál is lehet. Esőruha ajánlatos, mert nincsenek fedett helyek. Kevés az árnyék, napvédelemről gondoskodni kell. A táj egyik oldalát ártéri erdő, másikat pedig a megművelt táj szegélyezik. A három napra felosztott túra egy nap alatt is teljesíthető.

1. nap:
Indulás Bajáról, a Sugovica partjáról. Az 55-ös úton nyugat felé indulunk, de még a Duna-híd előtt, rögtön a vasúti aluljárót követően, jobbra rátérünk az árvédelmi gát betonozott, majd aszfaltozott útjára. Kiváló megállóhely pihenés szempontjából az érsekcsanádi szivattyútelep (É 46° 15,138'; K 18° 55,087'): műemlék-gépház, információs tábla. Tovább a gáton, át az M9 autóút alatt, majd rögtön balra fel a Szent László-híd északi oldalán található kerékpárútra. Túloldalt a gáton dél felé, majd a gát vonalát követve eljutunk a Sió zsilipjéig. Azon át, és tovább a gáton a keselyűsi kocsmáig, amely frissítési lehetőségként szolgálhat.

Tovább a gáton dél felé elérjük a Lankóci műemlék szivattyútelepet és Vízügyi Múzeumot (É 46° 15,307'; K 18° 50,619'). A gépházban megtekinthetjük a régi dízelmotort, azonban a látogatásra előre be kell jelentkezni a gátőrnél: Felker Zoltán, +36/20 541-4977. Pörböly határában, kiérve az 55-ös útra, azon balra, majd át a Türr István-híd kerékpárútján Bajára.

2. nap:
Baja központjából dél felé, Hercegszántó irányában (51-es út), de még a városban jobbra letérünk Szeremle felé. Rögtön a kis lejtő aljában érdemes megállni, megnézni a Ferenc-csatorna zsilipjét (műemlék). A forgalmatlan országúton Dunafalvára, onnan a földes gátkoronán tovább. (Rossz terepviszonyok esetén továbbhajtunk az országúton Szabadságpusztáig, és onnan jobbra) A cél a mohácsi komp.

Mohácson egyenesen dél felé, majd az országúton Kölkedre (a faluban Gólyamúzeum). Még a falu széle előtt látszik, hol kell balra felmenni a gátra, aszfaltozott út, kerékpáros útjelző „totemoszlopokkal", szép helyekkel. Frissítési lehetőség nincs! A gátat az országhatárig követjük (aszfalt vége, jól látszik), ott derékszögben jobbra be az erdőbe egy kis útra (sáros is lehet). Egyenesen tovább ezen, a vaskapu nincs lezárva, zárd be magad után. A néhány házból álló Erdőfűn (É 45° 54,438'; K 18° 45,681') nagyon jó falusi szállásokat találhatunk.

3.nap:
Erdőfűről visszaindulunk Bajára, a tegnapi út folytatását kell követni Kölkedig, erdőben, holtágakat keresztezve. Javasolt segédlet: A Duna-Dráva Nemzeti Park különféle térképei.

További információk és térkép itt.

Nincs a keresési feltételnek megfelelő kerékpártúra.